اسماعیل حسین زهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار دیار عیار اظهار داشت: ریل گذاری پروژه راه آهن زاهدان به خاش و ایستگاه های راه آهن خاش و طول مسیر تکمیل شده و اکنون آماده افتتاح است و در آینده نه چندان دور با حضور رییس جمهور، شهرستان خاش به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
وی افزود: زیرسازی و روسازی راه آهن ایرانشهر به چابهار از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است اما به دلیل وجود مسیرهای صعبالعبور باید تونل و پل هایی در مسیر احداث شود، از طرفی احداث ایستگاه های طول مسیر زمانبر است و بدون تردید وعده افتتاح پروژه راه آهن زاهدان به چابهار تا سال ۱۴۰۲ محقق نخواهد شد، انتطار می رود با تزریق اعتبار طی سه سال آینده این پروژه آماده بهرهبرداری شود.
وی بیان کرد: راه آهن زاهدان به چابهار جز ابرپروژه هایی است که در سیستان و بلوچستان در حال احداث است، با تکمیل این پروژه تجار می توانند از طریق بندر چابهار به صورت ریلی کالاهای خود را به آسیای مرکزی صادر کنند.
نماینده خاش ادامه داد: انعقاد پیمان، تجهیز کارگاه و تملک اراضی مسیر راه آهن زاهدان به زابل و میلک قریب به دو سال زمان میبرد، بنابراین پیش از تکمیل راه آهن زاهدان به چابهار دولت باید اراده ای برای آغاز عملیات ساخت راه آهن زاهدان به زابل داشته باشد.
وی عنوان کرد: بندر چابهار و پایانه مرزی میلک مکمل یکدیگرند و امیدوارم هر چه سریعتر منطقه آزاد سیستان به بهرهبرداری برسد تا مردم منطقه از مزایای آن بهرهمند شوند.
وی با بیان اینکه بزرگراه چابهار به میلک در حال احداث است، اظهار کرد: پروژههای تحت نظر اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از پیشرفت خوبی برخوردار هستند، اما پروژه های تحت نظر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پیشرفت خوبی ندارند.
حسین زهی گفت: سازمان برنامه و بودجه باید عنایت ویژه ای نسبت به پروژه های عمرانی سیستان و بلوچستان داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان حتی یک کیلومتر آزادراه نداریم، تصریح کرد: ۱۲ درصد راه های سیستان و بلوچستان را بزرگراه شکل می دهد و در دو سال اخیر روند ساخت بزرگراه در استان شتاب خوبی گرفته، اما در مسیر ایرانشهر به چابهار کار خاصی انجام نشده است.








