جریان تجزیه طلب خارج نشین اگر چه محدود هستند اما به دلیل دسترسی به تلویزیون های پرمخاطب با تحلیل های یکطرفه و غیر واقعی از اصل واقعه توانسته اند هوادارانی در داخل استان پیدا کنند، جریان تجزیه طلبی که در فضای مجازی حضور فعالی دارند و می توانند افکار خود را به طیف افراطی جامعه و حتی برخی بزرگان و علمای اهل سنت القا کنند. موضع گیری مولوی نقشبندی بیش از آنکه یک مطالبه باشد تحت تاثیر فشارهای روانی بود که از سوی طیف تندرو به جامعه بلوچ القا میشد.
اظهار نظرهای متناقض مولوی عبدالحمید در روز اول و دوم آشوب ها مشخص نمود وی و حلقه نزدیکان و مشاورانش هم بی تاثیر از فشار عمومی حاکم بر جامعه بلوچ نیستند.
چه تمام ماجرای چابهار و چه بخشی از آن صحت داشته باشد هیچکس حق ندارد با سلاح سرد و گرم و سنگ و آجر و مواد اشتعال زا به اماکن عمومی حمله کند و چنین اعتراضی از اساس غیرمدنی هست. عده ای درصدد هستند تا به معترضین بلوچ حق داده شود چون دختری بلوچ ادعای تعرض به خود را دارد. اگر بزرگان مسجد مکی یا قوم بلوچ به عنوان اعتراض و پیگیری موضوع در مقابل دادستانی یا هر ارگان دولتی مرتبط تحصن می کردند و نیروی نظامی، انتظامی یا امنیتی ها با آنها رفتار خشونت آمیزی انجام می دادند که منجر به درگیری میشد باز هم جای دفاع باقی می گذاشت. در جمعه تلخ زاهدان کوچکترین ذره ای از مطالبه گری مدنی وجود نداشت و عده ای با انگشت گذاشتن بر غیرت بلوچ آنها را به هیجان در آورده و یک عده شرور، سارق و افراد جو زده، شهر را به آشوب کشیده و مال و جان و امنیت روانی مردم را به خطر انداختند تا این استان همچنان در آرزوی جذب سرمایه کلان باقی بماند.
حال سوال اینست که محافظان و انتظامات مسجد مکی که هنگام برپایی نماز جمعه یک محوطه ای وسیع از مصطفی خمینی گرفته تا خرمشهر و از تقاطع خیام و بهشتی گرفته تا بلوار بهداشت را کنترل می کنند چگونه اجازه داده اند تا جزوه مسأله بلوچستان در میان صفوف نمازگزاران توزیع شود، اسلحه وارد مصلی شود و در وضوخانه اش کوکتل مولوتوف ساخته شود. قطعا با آمادگی قبلی تجهیزات ساخت این ابزار که هنگام درگیری های خیابانی مورد استفاده قرار گرفته، تهیه و به مصلی منتقل شده است.
چه کسی در مسجد مکی به تجزیه طلبان متصل است که امکان ظهور و بروز تفکرات تجزیه طلبان در قالب مبارزه مسلحانه، صدمه زدن به اموال دولتی و اماکن مالی را به طیف تندرو جامعه بلوچ القا می کند؟
وضوخانه ها محل رفت و آمد طیف های مختلف فکری نمازگزار است و به سهولت نمی توان آن را تبدیل به محلی امن برای ساخت کوکتل مولوتوف کرد بدون آنکه بزرگان، انتظامات و متولیان امر بی اطلاع بمانند.
این روزها نقدهای زیادی به من در خصوص نقد جمعه تلخ می کنند. من خود قربانی بی عدالتی هستم و خواهان تغییرات جدی در مدیریت دستگاه ها، قانونمداری و پاسخگو بودن نهادها در قبال عملکرد خود بوده، اما میان اعتراض مدنی و مبارزه مسلحانه و آشوب های خیابانی که منجر به خسارت مالی و جانی می شود فرق قائل هستم.
سلطانعلی عابدی







