دیار عیار_ با گذشت ۹۳ سال از آن تقسیم بندی، تحولات سیاسی، اجتماعی، ساختار های اداری و … نیز دست خوش تغییر شد و وضعیت فعلی استان ماحصل آن تغییرات است اما بررسی تمام این موضوعات محور این یادداشت نیست.
در یکی دو دهه اخیر رقابت های زعما و نخبگان، سیاسی، مذهبی و اجتماعی دو قوم قالب ساکن زاهدان برای به دست آوردن کرسی های اجرایی و تقنینی به اوج خود رسیده و این رقابت ها نه تنها به رشد و توسعه استان کمکی نکرده بلکه موجب عدم توسعه یافتگی این دیار شده است.
به عنوان مثال اگر ذیل یک وزارت خانه چهار اداره کل وجود داشته باشد، عرفی نا زیبایی باب شده که در صورت امکان باید مدیریت آن دستگاه ها در برخی موارد بدون رعایت اصل شایستگی برابر با اصل مساوات میان اقوام و مذاهب بومی استان تقسیم شود و از آن فاجعه بار تر، برخی ادارات کل و یا معاونت ها برای یک قوم و مذهب خاصی تعریف شدند و به عنوان سهم به آن ها اختصاص داده شده است، بدون در نظر گرفتن قوم و یا مذهب این افراد، تکلیف سرمایه های انسانی شاغل در این دستگاه های اجرایی که متعلق به قوم و مذهب دیگری هستند چه می شود؟ مدیران برخی از ادارات کل قریب به دو دهه است که منتسب به قوم و مذهب x هستند، آیا در این ادارات کل نخبگان و سرمایه های انسانی قوم و مذهب y حق پیشرفت و ترقی ندارند؟
متاسفانه شاهد آن هستیم در برخی از ادارات کل افرادی که به هیچ عنوان سابقه اجرایی نداشتند بخاطر اینکه منتسب به یک قوم و مذهب خاصی بودند به صورت آسانسوری ارتقاء گرفتند و معاون مدیرکل شدند، بدون تردید فردی که بدون سابقه حتی یک روز کارشناسی به سمت معاونت مدیرکل ارتقاء پیدا می کند، در آن حوزه موفق نخواهد بود و موجب حیف و میل شدن سرمایه های انسانی و بیت المال خواهد شد.
جریان های مذهبی و نهاد های سنتی که در این انتصابات ایفای نقش می کنند، چه مقدار به شایسته سالاری اهمیت می دهند؟ و آیا در این دو دهه پاسخگوی فعالیت های خود بودند؟
نارضایتی مردم از عملکرد دستگاه های اجرایی که در زندگی روزمره مردم نقش موثری دارند، مصداق بارز سومدیریت بسیاری از دستگاه هاست که یکی از علل آن، انتصابات بر پایه ملاحظات قومی و مذهبی به شمار می رود، بنابراین برای ایجاد تحول در عملکرد دستگاه های اجرایی، باید روند انتصاب نیز دستخوش تغییر شود.
رویکرد متوازن حاکم بر استان از انتصابات فراتر رفته و شوربختانه به حوزه های علمی فرهنگی، هنری و… هم سرایت کرده به گونه ای که برای انتخاب و معرفی افراد برتر در حوزه های مختلف، بدون در نظر گرفتن سطح افراد، طبق همان فرمول قبلی، نحوه انتخاب ها براساس ملاحظات قومی و مذهبی انجام می شود.
از نماینده محترم ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و همچنین استاندار انتظار می رود برای بهبود شرایط نسبت به این مسائل اهتمام جدی داشته باشند و با اتخاذ تدبیر مناسب، شرایط را برای جاری ساختن اصل شایسته سالاری در روند انتصابات مهیا کنند.