اطلاع رسانی و آموزش نا کافی از جانب شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان مبنی بر اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش آسیب های احتمالی کنتور و شبکه لوله کشی خانگی توسط مردم، علت اصلی افزایش خسارات است، اطلاع رسانی برای اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص هشدار اخیر کاهش دما صرفا به انتشار اطلاعیه از جانب روابط عمومی آبفا، زیرنویس شبکه استانی، مصاحبه مدیرعامل آبفا با واحد خبر صدا و سیما و انتشار تعدادی کلیپ از طریق شبکه های اجتماعی در گذشته بسنده شده است، اما سوال اینجاست آیا تمام ساکنان شهرستان های پنج گانه سیستان مخاطب شبکه هامون و کانال های ارتباطی شرکت آبفا استان هستند؟ مادامی که کاهش دما به حد بحران می رسد باید آموزش شهروندی به صورت ضربتی برای به حداقل رساندن خسارات از تمام ظرفیتهای سازمانی بهره برده شود. تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها و تلویزیون های شهری، بهره گیری از ظرفیت اموزش شهروندی شهرداری ها و دهیاران برای اطلاع رسانی در مقیاس کوچک تر به طور قطع خسارات را کاهش می داد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان چندی پیش در جلسه قرارگاه غدیر در واکنش به این که مردم به علت طعم و مزه دار بودن آب شرب لوله کشی حوزه سیستان، آب تصفیه خریداری می کنند به ذائقه مردم سیستان اهانت کرد که در پی آن ائمه جمعه و کنشگران اجتماعی و رسانه ای نسبت به توهین وی واکنش هایی نشان دادند، اکنون در شرایط بحرانی که ماحصل کم کاری این شرکت در بحث آموزش است به خاطر نداشتن کنتور مورد نیاز مردم، به علت میزان مبلغ آبی که برای برخی منازل وصل شده، سر مردم سیستان منت می گذارد.
یکی از رسالت های شرکت آب و فاضلاب آموزش های شهروندی در شرایط بحران و تغییرات فصلی است، حال که کنتور های آب برخی منازل آسیب دیده، آیا مردمی که به علت نا آگاهی نتوانستند تأسیسات آبی منازل خود را حفظ کنند، در صورت عدم پرداخت خسارت توسط ستاد مدیریت بحران باید هزینه مجدد خرید کنتورها را به شرکت آبفا بپردازند؟ می طلبد که دادستان های حوزه سیستان به عنوان مدعیالعموم به این مسئله ورود کنند.
فرشید عابدی








