رهبر انقلاب در دیدار با فعالان حوزه محیط زیست فرمودند: همهی دستگاهها باید بجد با همدیگر همکاری کنند؛ همهی برنامههای سازندگی از شهری و صحرایی و صنعتی و بقیّهی طرح ها، حتماً یک پیوست محیط زیستی باید داشته باشد؛ جادّه میخواهید بکشید، مشخّص باشد که تأثیرش در محیط زیست چیست؛ کارخانه میخواهد نصب بشود، باید معلوم باشد که تأثیرش در محیط زیست چیست؛ بعضی از مسائل تجاری، بعضی از نقلوانتقالها و کارهای بازرگانی؛ اینها بایستی پیوست محیط زیست داشته باشد.
ایشان افزودند: بایستی تخریب محیط زیست جرم محسوب بشود؛ بهعنوان جرم بایستی تعقیب بشود. پالایش و بازنگری قوانین موجود، تقویت نظارتهای بیاغماض – نظارت انجام بگیرد، هیچ گونه اغماضی هم در این نظارتها صورت نگیرد و رؤسای دستگاهها شخصاً نظارت کنند.
بی تردید فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های ابلاغی ایشان در حوزه محیط زیست فصل الخطاب است. دستگاه های متولی، نظارتی و قضایی به رغم اینکه پروژه مذکور فاقد ارزیابی زیست محیطی است، چرا اجازه اجرای چنین پروژه ای را دادند؟ آیا اقدام بازدارنده ای صورت گرفته؟ اگر اقدام بازدارنده ای صورت گرفته، چرا کماکان حفاری، تردد بیل های مکانیکی و کامیون ها ادامه دارد؟
مقصد این کانال زهکش ادیمی است که خاک آن بسیار شور است و باعث افت کیفیت آب خواهد شد.
با توجه به تخریب گسترده بستر تالاب که موجب آشفتگی خاک و افزایش ریزگردها در منطقه خواهد شد، آیا تضمینی برای موفقیت طرح و انتقال آب به میزان مورد نیاز وجود دارد؟
مردم سیستان هنوز پروژههای نافرجام آبی، کشاورزی و امنیتی اجرا شده مانند دایک مرزی که مدت ها سدی در برابر ورود آب به تالاب هامون سابوری بود و صدماتی به محیط زیست و معیشت مردم منطقه وارد کرد را از یاد نبرند، آیا این پروژه هم نتیجه مشابه ای را در بر داشت؟ آیا حفر چنین کانالی وضعیت ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیره گاه زیست کره را به مخاطره نمی اندازد؟ با توجه به اختلاف ارتفاع، نبود شبکه توزیع برق برای پمپاژ آب، رسوب سالیانه و هرزآب کانال حفر شده با احتساب تخریب بستر تالاب، جای ابهام پیش می آید که مواهب طرح بیشتر است یا پیامد های آن؟
این دست اندازی غیر عالمانه به بستر تالاب در شرایطی رخ می دهد که کارشناسان و فعالان محیط زیست به دنبال ممانعت از ورود دام در تمامی فصول به حریم تالاب بودند.
علاوه بر حفر کانال و با توجه به خاکبرداری تقریبی به مقدار بیش از دو میلیون و پانصد هزار تن، افزون بر ۵۰۰ هزار بار تردد کامیون جهت حمل این مقدار خاک برآورد می شود که پیامدهای این میزان تردد در طوفان های گرد و غبار جلوه گر خواهد شد.
تصاویر ماهوارهای طوفان اواخر دی ماه امسال شهرستان زابل نشان دهنده این است که به رغم بارش هشت میلیمتری باران در فاصله ۴۸ ساعت پیش از طوفان، توده هوا پس از گذر از تالاب هامون سابوری باعث افزایش غلظت ذرات گرد و غبار شد، با توجه به همرنگ بودن طوفان گرد و غبار شهرستان زابل و خاک های عملیات حفاری، دستگاههای نظارتی باید پاسخگوی کاهش کیفیت زیست مردم و متعاقب آن وضعیت سلامت آن ها باشند.










