متاسفانه به دلایل بسیاری دیگر کتاب جز سبد خرید مردم استان نبوده و وضعیت سرانه خرید کتاب و کتابخوانی در سایر استان های کشور هم بی شباهت به سیستان و بلوچستان نیست.
برگزاری هفته کتاب و ایجاد فضایی برای نشست های فرهنگی و هنری اولین گام برای ترویج فرهنگ تولید کتاب و سپس ترویج فرهنگ کتابخوانی ست. مادامی که طیف های مختلف فکری در استان به چاپ کتاب تمایل نشان ندهند بالطبع قفسه های کتابفروشی ها محدود به همان آثار گذشته مانده و بازار عرضه و تقاضای کتاب و کتابخوانی رونق نمی گیرد.
وقتی سخن از کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی ست همه نگاه ها و توقعات به سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی معطوف می شود، در حالیکه نهادهای دولتی و خصولتی در خصوص تولید محتوا، چاپ کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه (چاپی و مجازی) بودجه دارند و بالطبع توقع می رود در این باره اقداماتی انجام دهند. پروسه خارج شدن خرید کتاب از سبد کالایی مردم و به خصوص اهالی فرهنگ به بیش از یک دهه گذشته باز می گردد و بالطبع ایجاد رونق در بازار کتاب هم نیاز به برنامه و تعریف چشم انداز دارد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه ها، حوزه هنری، شورای اسلامی شهر و روستا، علوم پزشکی، شرکتهای آب، برق و گاز با هدف مصرف بهینه، مجموعه های مختلف زیر مجموعه شهرداری و به خصوص سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان، سازمان پسماند، حمل و نقل بار مسافر، سازمان فضای سبز و سیما منظر و… در سر فصل شرح وظایف خود تولید محتوا و چاپ کتاب های آموزشی را دارند. اگر هر مجموعه بنا به وظایف ذاتی خود درصدد تولید محتوا با کیفیت و چاپ مناسب براید دیری نمی پاید که در سیستان و بلوچستان شاهد یک تحول قابل اعتنای فرهنگی در حوزه چاپ کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی خواهیم بود.
اگر در بودجه های استانی تولید محتوا، پژوهش و چاپ کتاب دیده شود بالطبع بسیاری از مشکلات زیربنایی فرهنگی در استان کاهش خواهد یافت.








