به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیار عیار، علیرضا نخعی در یادداشتی نوشت:
به نام خدا
علیرغم اینکه بنابر ملاحظاتی مایل نبوده و نیستم که راجع به تصمیمات و عملکرد آموزش و پرورش اظهار نظر کنم ولی از آنجا که کاهش ۵۴ درصدی سهمیه دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان نسبت به سال قبل ( که بالغ بر حداقل ۱۵۰۰ ردیف استخدامی می شود ) لطمات غیر قابل جبرانی را بر پیکر آموزش و پرورش استان وارد خواهد کرد تصمیم گرفتم نکاتی را به همه دست اندرکاران به ویژه مدیران محترم ستادی و برنامه ریزی آموزش و پرورش در سطح وزارتخانه عرض کنم.
۱- اگر نگویم مهمترین توصیه، حداقل یکی از مهم ترین توصیه های رهبری معظم ضرورت تلاش مضاعف مسئولان آموزش و پرورش برای تحقق عدالت آموزشی بوده که در فرمایش اخیر ایشان خطاب به مسئولان با تعبیر “نصیب آموزشی یکسان” همه فرزندان میهن از آن یاد شد و کیست که نداند مهمترین اقدام برای تحقق نصیب آموزشی یکسان، تامین معلم کافی است البته اگر واقعا توجه به فرمایشات آقا مطمع نظر برنامه ریزان باشد.
۲- در یک بررسی ساده نسبت دانش آموز به معلم در استانهای مختلف کشور متوجه می شویم که برخی از استانها نسبت به برخی دیگر نزدیک به دو برابر سهم بیشتر دارند. تاسف بارتر اینکه استانهایی با معلم کمتر از نظر سایر شاخصهای توسعه اجتماعی نیز ضعیف تر هستند و در واقع کمبود معلم اثرات به مراتب بد تری از لحاظ توسعه آموزشی روی آنها دارد. بی سبب نیست که برخی از استانها تقریباً همواره از دستیابی به رتبه های برتر کنکور محروم اند، روشن است که برخورداری از معلم کافی و کیفی مهمترین زمینه ساز رفع تدریجی این نقیصه بزرگ است.
۳- استان سیستان و بلوچستان با نسبت حدود ۳۱ دانشآموز به ازای یک معلم در مقایسه با میانگین ۲۳ دانش آموز به ازای هر معلم درکل کشور، یکی از نا برخوردار ترین استان های کشور دراین زمینه است اما متاسفانه این کمبود تنها مشکل نیست! بلکه پراکندگی بیش از سه برابری جمعیت دانش آموزی و در نتیجه پایین بودن تراکم کلاسی و مدرسه ای ، پایین بودن نرخ ماندگاری و گذر تحصیلی و وجود بیشترین نرخ بازماندگی از تحصیل در کنار سایر مشکلات استان ضرورت توجه ویژه با نگاه علمی و نه شعاری به موضوع تحقق عدالت آموزشی را بیش ازپیش ایجاب می کند .
۴- با پیگیری های بسیار جدی مسئولان و دستاندرکاران استان و تبیین دقیق شرایط سخت حاکم بر استان و اقبال وزرای آموزش و پرورش طی سالیان اخیر با نگاه علمی و کاربردی عدالت آموزشی با بهره گیری از یک مدل علمی چند عاملی در توزیع عادلانه نیروی انسانی کشور به تدریج زمینه نیل به توازن نیروی انسانی در همه استانها و از جمله در استان سیستان و بلوچستان فراهم شد که ماحصل آن اختصاص قریب به ۱۰ درصد کل سهمیه دانشگاه فرهنگیان در سال گذشته به این استان بود که متاسفانه امسال به یکباره به کمتر از ۵ درصد کاهش یافته و معلوم نیست که این تصمیم با کدام مبنای علمی در توزیع نیروی انسانی صورت گرفته است . وزارتخانهای که مهمترین مشخصه او عدم توازن نیروی انسانی است و تازه با یک مدل علمی مورد قبول همه، نیل به توازن را آغاز کرده بود قرار است مجدداً به تصمیم گیری سلیقهای برگردد؟!
۵- حرکت تدریجی به سوی تحقق عدالت آموزشی و جذب قابل توجه نیروی انسانی بومی انگیزه مضاعفی را برای تحصیل فرزندان این دیار به ویژه با رویکرد اولویت بومی پذیری در دورترین و محروم ترین نقاط استان سیستان و بلوچستان فراهم نموده که در واقع خود به عامل انگیزشی مهمی در جذب و پیشرفت تحصیلی فرزندان این دیارتبدیل شده بود ولی اینک با کاهش یکباره بیش از ۵۰ درصدی و بیش از ۱۵۰۰ ردیف استخدامی، ضربه غیر مستقیم و غیر قابل جبران بر پیکر نحیف آموزش و پرورش استان وارد نموده که تبعات منفی آن بعدا آشکار خواهد شد.
انتظار می رود استاندار محترم و نمایندگان محترم و دلسوز استان از این منظر با همت مضاعف موضوع را پیگیری کنند. در شرایطی که معضل فقر و بیکاری استان، امیدها را کمرنگ ساخته این میزان از کاهش سهمیه دراستان که همواره خواسته یا ناخواسته مورد تبعیض بوده مخصوصاً در این شرایط به هیچوجه وباهیچ معیاری قابل قبول نیست و بنده هم به عنوان یک معلم کوچک و آشنا به مسائل پیچیده فرهنگی و آموزشی استان و برخی از دیگر استان های کشور به سهم خودم حاضرم در هر محفل کارشناسی و تصمیم سازی با کارشناسان و متخصصان مربوط بحث و محاجه کارشناسی نمایم. امیدوارم نتیجه پیگیری های عزیزان و نگاه عدالت محورانه مسئولان دولتی در جهت تحقق حقوق ازدست رفته استان، موثر افتد ان شاءالله








