مجموعه عمرانی شهرداری زاهدان کارآمد شود
مجموعه عمرانی شهرداری زاهدان کارآمد شود
شهرداری زاهدان سال ۱۴۰۲ را سال نهضت آسفالت نامید و برای شهروندان زاهدانی که از وضعیت نامناسب آسفالت معابر در رنج بودند، وعده ای خوشایند و دلگرم کنند بود. اکنون قریب به نیمی از سال 1402 گذشته و نشانه های نهضت اسفالت خود را نمایان نکرده است. روند آسفالت و روکش معابر به کندی پیش می رود و انگار سال نهضت آسفالت در مقایسه با سال های ماقبل تفاوتی ندارد و اگر روند به همین گونه پیش رود، احتمال کاهش میزان آسفالت نسبت به سال و سال های قبل وجود دارد.

سال ۱۴۰۱ شهرداری زاهدان حدود یک میلیون متر مربع را آسفالت کرده است و اگر قرار باشد امسال هم یک میلیون متر مربع آسفالت شود پس تفاوت سال نهضت آسفالت با سایر سال ها چه می شود؟ وقتی می‌توان از نهضت آسفالت سخن گفت که حداقل دو تا سه برابر سال های گذشته، معابر آسفالت شود.

مشکل کجاست و چرا فعالیت های عمرانی شهرداری به کندی و عدم هماهنگی و برنامه ریزی پیش می رود؟ آیا زمان آن نرسیده تا شهردار برای کارآمد کردن مجموعه عمرانی به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین معاونت اجرایی شهرداری، تمهیداتی اندیشیده و چنانچه نیاز به تغییرات است، بدون ملاحظات رایج تغییرات صورت پذیرد و به مداخلات اعضای شورای شهر در حمایت از اقوام خود پایان داده شود؟ اکنون با تغییرات در شورای شهر و تغییر رییس و نایب رییس و به خصوص تغییر رییس کمیسیون عمران شورا، زمینه تغییرات مهیا شده است.

در جریان آسفالت بلوار دانشگاه که قرار بود ادامه یافته و شامل کل خیابان امیر المومنین هم شود، شاهد ناهماهنگی، پیشرفت لاک پشتی و بی تفاوتی مجموعه معاونت عمرانی شهردار نسبت به شهروندانی بودیم که حدود دو ماه از تردد در خیابان اصلی شهر محروم بودند. در طول شبانه روز شاهد حضور ماشین آلات‌ سنگینی بودیم که بدون استفاده پارک هستند و لحظاتی محدود مشغول به کار می شدند، در بیشتر موارد چند نفر کارگر با بیل سطح زمین را صاف می کردند. قیر و مصالح مورد نیاز به موقع در اختیار پیمانکار قرار نمی گرفت. طولانی شدن پروسه آسفالت منجر به نارضایتی مردم شد و کار به جایی رسید که معاون حقوق عامه دادستانی به موضوع ورود کرده و اولتیماتوم داد و برای پایان کار زمان تعیین کرد که البته مجموعه معاونت عمرانی ناکارآمدتر از آن بود که بتواند در اجرای کار، تسریعی به وجود اورد.

از کلانشهرهایی مثل تهران، مشهد و اصفهان صرف‌نظر می کنیم. در بیرجند، بوشهر، بندرعباس و خیلی از شهرهای دیگر، شهرداری ها با نیرو و توانی کمتر از شهرداری زاهدان طی چند روز و نهایت یک تا دو هفته، بلوادی به مساحت بلوار دانشگاه را آسفالت می کنند. چرا در زاهدان، آسفالت مهم‌ترین معبر شهر، ماه ها به درازا می کشد؟

آیا غیر از اینست که مجموعه معاونت عمرانی شهرداری زاهدان با سو مدیریت روبه روست و توان نظارت بر عملکرد نیروها و پیمانکاران و هماهنگی میان نیروها و قسمت های مختلف زیر مجموعه خود را ندارد؟ اکنون با تغییر رییس کمیسیون عمرانی شورا، توقع می رود به انتصابات و حمایت های خانوادگی پایان داده شود و به جای قومیت گرایی، تخصص و تعهد به کار، معیار انتصابات شود. معاونت عمرانی و سازمان ها و مدیریت های زیر مجموعه اش، نیاز به اصلاحات اساسی دارد. وقتی در بخش اجرا، مشاوره و حتی ازمایشگاه این بخش خصوصی ست که حق نظر دارد، معاونت عمران هیچ کنترلی بر کیفیت آسفالت نخواهد داشت. حتی در بخش نظارت بر عملکرد پیمانکار هم قصور اتفاق افتاده است. در جریان آسفالت خیابان دانشگاه آسفالت قدیمی تخریب و از نو زیرسازی انجام می شود. متاسفانه به دلیل عدم نظارت و عدم توانایی پیمانکار در زیرسازی و آسفالت این خیابان شیب ملایم جهت هدایت آب‌های سطحی ناشی از باران را به طرفین ندارد. در بعضی نقاط با یک نگاه این ناهمواری دیده می شود.

مجموعه عمرانی نیاز به فرد و افرادی کاربلد و مسلط به ساختار اداری دارد تا روال اشتباه واگذاری پروژه ها را به مسیر درست هدایت کند. این وسط قرار نیست فقط پیمانکار سود برد و مردم از خدمات به موقع و استاندارد داده بی بهره بمانند.