توسعه پایدار، مستلزم نگاه همه جانبه به امنیت سیستان و بلوچستان 
توسعه پایدار، مستلزم نگاه همه جانبه به امنیت سیستان و بلوچستان 
با نگاهی واقع گرایانه به ترکیب قومیتی منطقه و همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان و رصد و پایش مسائل اخیر در منطقه به وضوح نشان می دهد. برخی از مشکلات پدیده امنیت پایدار ممکن است به ضعف مدیریتی یا کمبود منابع مربوط باشد، اما عوامل خارجی و منطقه ایی نیز ‏نقش مهمی در راستای بحران امنیت ایفا می‌کنند.

یکی از ریشه های اصلی ناامنی های استان نشأت گرفته از همجواری سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه است،

‎مسئولیت وضعیت امنیتی سیستان و بلوچستان را نمی‌توان به طور کامل متوجه یک نهاد یا مجموعه خاصی دانست. شورای تأمین استان و مسئولین امنیتی استان بدون شک وظایفی در برقراری نظم و امنیت دارند، اما به دلیل مشکلات ساختاری، توانایی آن‌ها در کنترل و بهبود اوضاع محدود شده است.

جا دارد استاندار سیستان و بلوچستان با شناخت عمیقی که از لایه های اجتماعی اقوام و مسائل ژئوپلتیک منطقه دارد، نگاه شورای تأمین استان را به راه‌های جلوگیری از گسترش گروهک های تروریستی، کاستن و کاهش تمایلات تجزیه طالبانه در دو سوی مرزهای مشترک با ایجاد وفاق و همدلی نه فقط در سطح منطقه ای، بلکه شعاع و تلالوی این وفاق را در سطح بین دول منطقه که دارای اشتراکات قومی و فرهنگی است، معطوف سازد.

کاستن از نفوذ سرویس های امنیتی عبری صهیونیستی که این روزها کینه ورزی و ددمنشی خویش را به صورت عیان عرضه می‌نمایند و به دنبال ایادی و جیره خوار هستند و نیز سرویس های عربی، غربی و منطقه ایی که دارای تعارضات منطقه ای با ایران اسلامی مان هستند به طور ویژه بایستی مدنظر شورای تامین استان به عنوان متولی و عالی ترین رکن امنیتی استان که علاوه بر امنیت استان، به مرزهای شرقی و دروازه ورودی به کشور نگاه امن و ایمن داشته باشد.

مبحث جلوگیری از ورود بدون ضابطه افراد ‌واتباع بیگانه و جابه جایی بدون کنترل های استاندارد در نوار مرزی و افزایش سرعت ساخت دیوار مرزی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در راستای افزایش ضریب امنیتی مرزها با ایجاد مکانیزم رفت و آمد سهل و آسان جهت تردد مردم دو سوی نوار مرزی که دارای اشتراکات قومی، فرهنگی هستند و همچنین افزایش گذرهای مرزی و نگاه ویژه به پیله وران و مرزنشینان که به امر تجارت در قالب کوله بری ‌و تجارت مرزی مشغول هستند، مدنظر ویژه آن شورای محترم قرار داشته باشد.

با توجه به اهمیت کریدورهای ارتباطی در اقتصاد و قرار گرفتن استان سیستان و بلوچستان در کریدور جنوب به شمال که سواحل مکران را به شرق اروپا و کشورهای حوزه CIS و قفقاز متصل می‌نماید، کاستن از نقش دولت‌های مستقر در منطقه در راستای احیانأ انزوا قراردادن موقعیت ویژه بندری چابهار و یا احیاناً تسلط مضاعف همراه با رقابت سایر دول منطقه که منشا و خواستگاه آن عدم ظرفیت سازی واقعی بندر و لجستیک منطقه است، بایستی به طور ویژه ساعت‌های متمادی از ظرفیت کمیسیون های شورای تامین استان سیستان و بلوچستان را مصروف داشته باشد و این شورا علاوه بر بسط و گسترش امنیت پایدار استان بتواند به شورای عالی امنیت ملی در راستای توسعه و امنیت پایدار منطقه کمک های فکری و معنوی در راستای امنیت پایدار با مشارکت الگوی مردمی ‎‏با عنایت ویژه به این مهم که برقراری تعامل بین نهادهای مختلف حاکمیتی، نخبگان، علما و روحانیت و سایر اقشار در استان بیشتر از قبل برقرار و نسبت به طراحی و استقرار استراتژی‌های مؤثر در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سطح استانمان اقدام نماید.

با توجه به افزایش روزمره ناهنجاری‌های اجتماعی و گسترش پدیده درگیری های طایفه ای، قومی و تسهیل دسترسی به سلاح‌های مجهز و مدرن در نقاط جغرافیایی مرزی و همچنین درون شهرها و روستاها می‌بایست استاندار سیستان و بلوچستان از نقش بارز خویش به عنوان عالی‌ترین مقام امنیتی استان جهت کاستن از پدیده خرید، فروش و ورود سلاح به استان مرزی مان استفاده نماید. امید است استاندار سیستان و بلوچستان با درایت خویش و ایجاد همدلی و همراهی در تمامی سطوح شورای تأمین استان و‌با در نظر گرفتن مولفه های داخل و خارج از مرزهای استان بتواند در ارتقای امنیت استان و بالاتر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نقش موثری داشته باشد.