به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیار عیار، حجت الاسلام والمسلمین عزیزی در ادامه خواستار تسریع در حفر چاه های ژرف سیستان و استفاده از تمامی ظرفیت ها شد و چنین گفت: چاه ژرف یک امکان خدادادی است که خدای متعال به ما داده است و باید خیلی جهادی به فضل خدای متعال الحمدلله دنبال شود. عزیزان ما دنبال می کنند و اخبار خوبی هم می دهند اما ضمن تشکر از پیگیری هایی که هست، اما معتقدیم که کار باید جهادی باشد و استدعا داریم از مسئولین امر که حتما بخش های خصوصی را وارد مسئله کنند، حتما واحدهای قوی مانند قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه، بنیاد مستضعفان و مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و مجموعه های دیگر را وارد میدان کنند، تا ان شاءالله چاه های ژرف به سرعت حفر شود و آب استحصال شود.
خطیب نمازجمعه زابل در ادامه از مسئولین خواست تا هرهفته در نمازجمعه به مردم گزارش عملکرد دهند و افزود:بنای ما این است که ان شاءالله از این هفته هر هفته در نمازجمعه مسئولین برای عرض گزارش خدمت مردم حضور پیدا کنند و استدعا داریم که عزیزان نیم ساعت زودتر از اذان تشریف بیاورند تا گزارشات مسئولین را به فضل خدا ببینند و بشنوند. علی ایحال وظیفه ما همین است چه بنده به عنوان خادم مردم در نهاد نمازجمعه و چه مسئولین اجرایی وظیفه داریم که شفاف و واضح با مردم سخن بگوییم و گزارش بدهیم و این هم حق مردم است الحمدلله مسئولین ما هم مسئولینی نیستند که نخواهند و نپسندند ولی توقع ما این است که ان شاءالله در این زمینه قوی وارد شوند و قوی عمل کنند.
عزیزی در ادامه درخصوص انتصابات اخیر و پیش روی خطاب به استاندار سیستان و بلوچستان گفت:
سخنی دارم با استاندار عزیزمان جناب آقای مدرس خیابانی که دعاگو و آرزومند توفیق ایشان هستیم و خرسندیم که ایشان دغدغه سیستان و بلوچستان را دارد و خرسندیم از اینکه نگاه ایشان نگاه خوبی است اما چون فصل انتصابات هست وظیفه طلبگی مان ایجاب می کند که دویا سه نکته را عرض کنیم. چند آیه قرآن را اشاره می کنم و از این آیات قرآن استفاده هایی می برم و نکاتی دارم .
در سوره یوسف آیه شریفه ۵۴ و ۵۵ دارد که وقتی پادشاه مصر دستور آزادی یوسف را داد و او را از زندان آزاد کردند. “فَلَمَّا کَلَّمَهُ” وقتی که با یوسف سخن گفت ” قَالَ إِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنَا مَکِینٌ أَمِینٌ ” پادشاه رو به یوسف کرد و با خود او صحبت کرد. تعریف و تمجید دیگران باعث نشد که پادشاه مصر یوسف را بگمارد یا نگمارد. تعریف دیگران جای خود درست است اما باید واقعا آن کسی که قرار است به او مسئولیت داده شود نقشه ذهن و فکر او باید معلوم باشد.
در آیه ۵۵ سوره مبارکه یوسف می فرماید:” قَالَ اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ” یوسف فرمود که من را بگذار به خزائن زمین که مسئول امور مالی بشوم. مثلا رئیس جمهور بشوم. خوب این هم پیام دارد که کسانی که در خودشان ظرفیتی می بینند که می توانند خدمتی ارائه دهند هیچ اشکال ندارد که خودشان را البته برای خدمت ارائه دهند. واضح بگویم که اگر کسی می داند که می تواند خدمتی ارائه دهد “بسم الله” خودش را عرضه بدارد این اشکالی ندارد اما بینی بین الله به این برسد که می تواند این خدمت را انجام دهد.
امروز در احوالات یکی از شهدای دفاع مقدس، شهید حاج اسماعیل صادقی فرمانده ستاد لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب علیه السلام مطالعه می کردم. وقتی شهید زین الدین فرمانده لشکر به شهادت می رسد به ایشان گفته می شود که فرمانده لشکر شود ایشان در سنگر یا اتاق خودش می رود و یک جلد قرآن می آورد و پیش فرماندهانی که این پیشنهاد را دادند می رود بعد قرآن را جلوی ایشان می گذارد و می گوید شما را به این قرآن قسم می دهم آقای حاج غلامرضا جعفری (که ایشان هم شهید شدند و از فرماندهان لشکر بودند. ) از من شایسته تر است، شما را به این قرآن او را فرمانده لشکر کنید. قرآن برد و قسم داد که او فرمانده لشکر شود ما کجای کار هستیم که بعضی ها چندین و چند واسطه می تراشند تا به آن مسئول ارشد و یا مثلا به جناب استاندار برسند که آقای استاندار این را بگذار ، آقای فلان این را بگذار… البته مسئولین ارشد الحمدلله حواسشان هست و حواسشان جمع است ولی ما وظیفه طلبگی خویش را انجام می دهیم.
اول باید نقشه ذهنی کسی که می خواهد مسئولیت بگیرد می بایست معلوم باشد و دوم باید او امین امانتدار باشد. فرمود:” اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ ” دو ویژگی باید داشته باشد، اولا حافظ باشد، حافظ بیت المال باشد. حافظ شان جایگاه باشد. نسبت به جایگاه حساسیت داشته باشد و دوم عالم و متخصص باشد و توانمند باشد. توان علمی و توان تحلیل داشته باشد و بتواند وقت تصمیم گیری با یک پشتوانه علمی تصمیم بگیرد نه پشتوانه یک طایفه و گرایش و …
آدم گاهی اوقات برخی چیزها را می بیند متاسف می شود مثلا شما از مذهب تشیع ده مدیرکل انتخاب می کنید پس باید مثلا از اهل تسنن هم ده مدیرکل انتخاب کنید مگر قرار است که بازی کنیم که تقسیم اینچنینی می کنیم؟ مگر شیعه و سنی دارد؟ مگر این طایفه و آن طایفه دارد؟ هر کس حفیظ باشد امین باشد علیم باشد توانمند باشد متخصص باشد البته انقلابی باشد ولایی باشد بصیر باشد. شیعه باشد یا سنی فرقی نمی کند. او صاحب جایگاه خواهد شد و باید هم بشود. الان یکی از فرماندهان عالی رتبه نظامی ما ، فرمانده عزیز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از برادران اهل سنت است و ما به وجود ایشان افتخار می کنیم. برای ما ایشان و دیگر فرماندهان هیچ فرقی ندارند.
بعضی آدم ها دنبال این هستند که رفیق خودشان مسئولیت بگیرد. چون در فلان طایفه و فلان دسته است. واقعا مردم از مسئولیت گرفتن کسانی که به دنبال باند و جناح و گروه هستند حقیقتا خسته هستند. فایده ای هم ندارد. شما اعمال نفوذ می فرمایید که فلان شخص بشود مثلا مسئول فلان اداره ، فردای قیامت می خواهید چه جواب بدهید؟ می توانیم توصیه کنیم اشکالی ندارد. شما یک فرمانده نظامی هستید مردم هم شما را می شناسند و منطقه را می شناسید می توانید توصیه کنید. شما نماینده مجلس هستید می توانید توصیه کنید. شما بزرگ طایفه هستید می توانید توصیه کنید اما کسی به شما این حق را نداده است که دخالت هایی کنید که منجربه بشود به آنی که من می گویم. اصلا ما انقلاب کردیم که این منیت ها نباشد. چون من می گویم او باید باشد و چون من نمی گویم او نباید باشد. مردم انقلاب نکردند که این اتفاقات بیافتد و این منحصر در این استان نیست و کلی عرض می کنم و ان شاءالله که در منطقه ما نباشد.
قرآن می فرماید:” فَلَمَّا کَلَّمَهُ ” خود او با کاندیدا سخن گفت. خود پادشاه با یوسف صحبت کرد. خود او را ارزیابی کرد. استاندار حق دارد که یک تیمی را بیاورد که با او همکار و هماهنگ باشند با هم کار کنند. اگر بخواهد بخشی از مسئولین را تحت فشار زید و امر و بخشی را تحت فشار دیگران بیاورد که بنده خدا چه زمان می خواهد کار کند؟ باید دستشان در انتخاب مدیران باز باشد البته مشفقانه و با محبت به آنها پیشنهاد داده شود اشکالی ندارد. :” اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ” چه مستقیم و چه غیر مستقیم اگر شما در خودت قابلیتی می بینید ارائه بدهید. در دیگری قابلیتی می بینید ارائه دهید. همین و نه بیشتر.
در آیه ۵۶ سوره مبارکه یوسف وقتی که این اتفاقات می افتد می فرماید:” وَکَذَٰلِکَ مَکَّنَّا لِیُوسُفَ ” ما به یوسف قدرت دادیم چون یوسف طریقه انتخاب آن طریقه درستی بود ماهم کمک کردیم . توفیق الهی مدد و کمک می شود برای آن مسئولی که خودش را ارائه داده است و برنامه دارد و فکر و ایده دارد. با او سخن گفته شده است و قابلیت های او درک شده است و دیده شده و شناخته شده است. او امین ، حفیظ ، علیم است. عالم است آگاه است متخصص است و امانتدار است. خدا هم به او توفیق می دهد و کارش را جلو می برد و آبرویش را زیاد می کند. خدا هم دستش را در مشکلات می گیرد . خدا هم در تصمیم گیری ها او را هدایت و راهنمایی می کند اما اگر غیر از این نباشد نباید توقع توفیق داشته باشد.
در سوره مبارکه قصص آیه ۲۶ وقتی که موسی علیه السلام برای دختران شعیب آب آورد و به گوسفندان اینها آب داد. دختران شعیب گفتند برویم پیش پدرمان تا از شما تشکر کند. یکی از دختران خدمت پدر حضرت شعیب عرض کرد:” یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ” او را به کار بگیر. باز هم حرف در این است که اگر شایسته ای را می شناسید معرفی کنید البته توقع نداشته باشید که الا و لابد آنی که من معرفی کردم باید فرماندار فلان جا بشود و اگر نشد قهر کنیم. قاعده مشورت این است و شما مشورت بده. ممکن است که او به یک موردی برسد بهتر از آنی که شما معرفی کردید و مجبور نیست که حرف شما را چشم بگوید.
“إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ” چرا موسی را این بانو معرفی کرد؟ به دلیل دو ویژگی: یک قوی است و دوم امانتدار است. چشم او پاک است. دستش او پاک است و امانتدار است. وقتی که خواست سمت منزل شعیب برود موسی جلوتر رفت و به آنها گفت که اگر قرار است به چپ و یا راست بروم به آن سمت سنگ پرت کنید تا من بپیچم و شما جلوتر از من نروید شما ناموس هستید شما خانم هستید مبادا دل موسی بلرزد. امین است و قوی هم هست. وقتی امین و قوی بود خدا هم توفیق می دهد.
در سوره مبارکه بقره آیه ۲۴۷ وقتی که پیامبر بنی اسرائیل طالوت را به عنوان فرمانده نظامی معرفی کرد. بعضی از مردم اعتراض کردند.” وَلَمْ یُؤْتَ سَعَهً مِنَ الْمَالِ ” جناب پیامبر این میلیاردر نیست این وضع مالی اش خوب نیست. این پسرش در کانادا درس نمی خواند. این در بانک های سوئیس میلیاردی حساب ندارد. این وضع مالی اش خوب نیست چگونه می خواهد فرمانده ما باشد؟ یعنی معیار و شاخص از منظر بعضی از افراد عبارت است از آنچه که طرف از دنیا به دست آورده است. این از طایفه فلان است و شما باید از او استفاده کنید ده هزار رای دارد. الهی بسوزد آن رای و جایگاهی که بخواهد با این لابی های غیرمنطقی به دست بیاید. آخرش یک قبر است نباید انسان برای بعضی از چیزها زیاد دوندگی کند تازه معلوم نیست که چه زمانی قرار است که وارد قبر شود. من فاصله ام با قبر و مرگ چقدر است؟ به امیرالمومنین علیه السلام عرض کرد آقا نزدیک چیست و نزدیک تر چیست؟ فرمود نزدیک آن کاری است که می خواهید انجام دهید و نزدیک تر از آن کاری که می خواهید الان انجام دهید مرگ است. فاصله ما و شما تا مرگ یک نیم نفس است و نفس کامل هم نیست. خیلی باید مراقب و مواظب باشیم. قبر و مرگ ما را هر روز صدا می زند.
مانند آن شهید بزرگوار شهید اسماعیل صادقی بشویم که قرآن را برداشت و گفت شما را به این قرآن شایسته تر از من را پیدا کنید. چرا ما نباید اینگونه باشیم؟ به خدا عیب نیست. به خدا بد نیست. وقتی که معیار بعضی این شد که این آقا پول ندارد، امکانات ندارد، طایفه ندارد. مال ندارد. خوب این تکاثر است. ” أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ” ” حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ” می رفتند و می گشتند که کدام طایفه قبر بیشتری دارد می گفتند این طایفه بزرگتر است و رئیس است و محترم تر است. تفاخرهای جاهلانه گاهی اوقات کار دست جوامع می دهد. اگر جایی عقب می ماند بخشی از آن به همین دلیل است. قرآن جواب می دهد : پیامبرشان گفت ” إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ” او سالم است ، اوعالم است او متخصص است او توانمند است.
بنده پیشاپیش از انتخاب ها و انتصاب های درست و خوبی که ان شاءالله خواهد شد تشکر می کنم. توجه می دهم نفر اول اجرایی این استان را ، استاندار عزیزمان استاندار بزرگوارمان که بنده هنوز ایشان را از نزدیک ندیدم. ولی وظیفه ام ایجاب می کند که ایشان را به این آیات ارجاع بدهم و خواهش کنم که این آیات را مدنظر داشته باشند. خواهش کنم کسانی که می خواهند مسئولیتی را قبول کنند. کسانی که می خواهند خودشان را کاندیدای مسئولیت کنند این عیب و اشکال نیست اما حساب و کتاب با خدا هم بکنند. کسانی که افرادی را معرفی می کنند شاخص های اصیل را در نظر بگیرند. نسبت به تمام اینها باید فردای قیامت جواب بدهیم. کسی در نمی رود و نمی تواند که در برود. ما در برابر اهل بیت علیهم السلام مسئول هستیم. ما در برابر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مسئولیم.