یک کارشناس حوزه اقتصاد که نخواست نامی از وی برده شود، در گفت وگو با خبرنگار دیار عیار اظهار داشت: به علت ضعف گارد گمرگ، عدهای از مرزنشینان وارد محوطه پایانه میلک میشوند و کالاهای اساسی مانند سوخت، روغن، آرد و… را به صورت محدود روی پل ابریشم برای معیشت خود میفروشند یا به روایتی قاچاق میکنند. سربازان مرزبانی این افراد را در بازههای زمانی مختلف، متفرق میکنند.
وی افزود: این بانوی سالخورده نیز گویا تعدادی بطری یکو نیم لیتری بنزین را محل پل ابریشم به فروش رسانده و از طرفی میان سرباز هتاک و بانوی سالخورده درگیری لفظی رخ میدهد که منجر به ضرب و شتم بانوی سالخورده میشود. سرباز به تازگی وارد منطقه شده و درکی از شرایط منطقه نداشته است.
وی بیان کرد: بارها این پیشنهاد مطرح شده که علاوه بر جایگاههای جمع آوری گازوئیل، در قالب طرح رزاق یک جایگاه جمع آوری بنزین ایجاد شود، زیرا این افراد حاضرند که بنزین را به قیمت نازلتر به جایگاههای جمع آوری سوخت بفروشند، اما برای کسب رزق، اینگونه روی پل میلک، به آنها بی احترامی نشود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: متولیان امر میتوانند از مسیر بازارچه میلک یا سایر گذرهای مرزی، به برخی از مرزنشینان براساس کد ملی مجوز دهند که یک مقدار سوخت را در یک بازه زمانی مشخص بفروشند تا معیشتشان تأمین شود.
وی با اشاره به اینکه بازارچه مرزی میلک فعال است، تصریح کرد: برای منتفع شدن مرزنشینان، بایستی مانند مرز میرجاوه اجازه دهند که جامعه محلی در بازارچه فعالیت کنند. اکنون فقط تجار افغان از بازارچه میلک منفعت دارند و اتباع ایرانی از این ظرفیت عایدی ندارند، زیرا بار و ناوگان متعلق به اتباع افغانستان است. بایستی مانند مرز میرجاوه اجازه تردد وانت و نیسان دهند تا جامعه محلی از ظرفیت بازارچه میلک بهرهمند شود و مانند گذشته شرایطی گذاشته شود که محموله تاجر به جای حمل با ناوگان افغان، با ناوگان ایرانی حمل شود. تحقق این امر نیازمند یک اراده است.
وی خاطرنشان کرد: ناوگان افغان بدون پرداخت عوارض در بازارچه مرزی میلک تردد میکنند و تنها عایدی آن برای اتباع ایرانی، فقط ۱۵۰ هزار تومان دستمزد کارگری است.
وی گفت: قریب به پنج هزار ناوگان حمل و نقل در منطقه سیستان وجود دارد که امکان ساماندهی آنها و انتقال بار به مقصد میلک و ترانشیپ کالا وجود دارد تا دیگر مقامات افغان، تانکرهای ایرانی را بدون دلیل در خاکافغانستان متوقف نکنند.
این کارشناس اضافه کرد: با اجرای ترانشیپ، دیگر نیازی به تردد ناوگان ایرانی در خاک افغانستان نیست و ناوگان افغانستان به جز محوطه پایانه میلک، اجازه ورود به خاک ایران را ندارند. ۱۸ هکتار زمین بلااستفاده پایانه میلک، ظرفیت اجرای طرح ترانشیپ را دارد.
وی اظهار کرد: در سیستان تمام شغلهای وابسته به آب، کاملا نابود شده است، بنابراین اجرای طرح ترانشیپ میتواند شغل پایدار با درآمد بالا برای جامعه مرزنشین فراهم کند. با این طرح جلوی قاچاق موارد مخدر، قاچاق انسان و … گرفته میشود.
وی افزود: دستهای پشت پرده بابت تردد ناوگان افغان در ایران منفعت دارند و اجازه نمیدهند که طرح ترانشیپ در پایانه مرزی میلک اجرایی شود. اعطای مجوز به شرکتهای حمل و نقل از سوی سازمان راهداری رایگان است، اما شرکتهای حمل و نقل این مجوز را در ازای حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ناوگان افغان میفروشند، اما بابت تردد ناوگان ایرانی، فقط درآمد سیمر دارد.








