به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیار عیار، پیشرفت فیزیکی کل حوزه راه آهن زاهدان به خاش تقریبا ۸۸ درصد و پیشرفت زیرسازی حوزه مذکور ۹۸/۵ درصد است که بر اساس برنامهریزی انجام شده تا پایان امسال این حوزه به بهره برداری می رسد.
زیرسازی حوزه راه آهن خاش به ایرانشهر ۲۶/۵ درصد و کل این حوزه ۱۹/۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حوزه راه آهن ایرانشهر به چابهار در زمینه زیرسازی ۸۲/۶۷ و در مجموع با پیشرفت ۶۳ درصدی در حال اجراست.
پروژه راه آهن زاهدان – چابهار در سال ۹۳ به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد.
این پروژه به دو قطعه شمالی و جنوبی تقسیم شد که قطعه ی جنوبی از چابهار تا ایرانشهر به طول ۳۰۰ کیلومتر و قطعه شمالی از ایرانشهر تا زاهدان است که مجموع این مسیر به طول ۶۳۳ کیلومتر و با ایستگاه های الحاقی در مسیر مجموعا به طول ۷۵۰ کیلومتر باید ریلگذاری شود.
پروژه راه آهن چابهار -زاهدان احجام گستردهای دارد که از جمله آن می توان به ۴۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری و ۲۶ میلیون متر مکعب خاکریزی ،در مجموع ۷۰ میلیون متر مکعب که این حجم از عملیات به تنهایی در حوزه عملیات خاکی دو و نیم برابر سد گتوند به عنوان پروژه شاخص کشور است.
این پروژه بزرگ ۲۰۵ عدد پل و تقاطع دارد که برخی پل ها به ارتفاع ۴۵ متر و به طول ۵۰۰ متر و ۱۷ دهانه ۳۰ متری از مشخصات این پروژه است.
ظرفیت این خط آهن برای حمل کالا از بندر چابهار هفت و نیم میلیون تن برآورد شده که تاثیر بسزایی در ترانزیت کالا از جنوب شرق کشور و استفاده از ظرفیت بندر چابهار خواهد داشت.