حد فاصل مسیر لوتک تا سه راهی دشتک باند دوم بزرگراه زابل به زاهدان تست تراکم اخذ شود/ در سایر نقاطی که الزامات فنی رعایت نشده باشد، شاهد فرونشست خواهیم بود/ این‌که برخی از متولیان مدعی شدند که آب در جاده حفره ایجاد کرده، عذر بدتر از گناه است
حد فاصل مسیر لوتک تا سه راهی دشتک باند دوم بزرگراه زابل به زاهدان تست تراکم اخذ شود/ در سایر نقاطی که الزامات فنی رعایت نشده باشد، شاهد فرونشست خواهیم بود/ این‌که برخی از متولیان مدعی شدند که آب در جاده حفره ایجاد کرده، عذر بدتر از گناه است
یک کارشناس راه و ساختمان گفت: از سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌های نظارتی انتظار می‌رود که حد فاصل مسیر لوتک تا سه راهی دشتک باند دوم بزرگراه زابل به زاهدان، مخصوصا محدوده تاسوکی و محدوده‌ رامشار تا شهر سوخته که فرونشست رخ داده به فواصل مشخص، مجددا تست تراکم اخذ شود. 

جلیل سرگزی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار دیار عیار اظهار داشت: حدود ۶ ماه قبل در حال تردد در بزرگراه زابل به زاهدان بودم و مشاهده کردم که پیمانکار برای ساخت پارکینگ در محدوده تاسوکی از خاک محل استفاده می‌کند.

وی افزود: از لحاظ فنی سازه‌ی جاده دارای چند لایه است که به ترتیب از پایین به بالا شامل لایه ساب گرید، لایه ساب بیس و بالاترین لایه بیس است و در نهایت، آسفالت بر روی بیس اجرا می شود.

وی بیان کرد: اگر لایه های مختلف جاده، دارای مشخصات فنی از قبیل دانه بندی مناسب مصالح رطوبت بهینه یا رطوبت اپتیموم و کامپکشن کافی برای هر لایه نباشد، قطعا زمان بارگذاری، جاده از مقاومت کافی برخوردار نخواهد بود و از قبیل اتفاقاتی رخ می‌دهد که اخیرا در محدوده‌ی رامشار تا شهر سوخته شاهد فرونشست بودیم.

این کارشناس راه و ساختمان ادامه داد: این محدوده آخرین قطعه‌ای بود که در باند برگشت تکمیل شد و زمانی بود که می خواستند بزرگراه را برای افتتاح در حاشیه سفر ریاست جمهوری شهید آماده کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در همین زمان عوامل اجرایی از این موضوع سو استفاده کرده و کیفیت را فدای سرعت کردند.

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش در محدوده‌ی رامشار تا شهر سوخته جریان آب ثقلی که به دلیل نشت آب از لوله عبوری در آن مسیر، موجب شد تا بخشی از جاده در این محدوده دچار نشست شود و برای تعدادی از وسایل نقلیه حادثه ایجاد شد.

سرگزی گفت: این مورد یک زنگ خطری است برای این‌که اگر در آینده در قسمت های دیگری از بزرگراه که به صورت احتمالی الزامات رعایت نسده باشد، حتما مشابه این اتفاق خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: به عنوان یک شهروند که در رشته راه و ساختمان تحصیل و فعالیت کردم، وقتی مشاهده می‌کنم که دست‌اندرکاران به راحتی این مسئله را توجیه می‌کنند که به هر حال آب جاری در زیر جاده حفره ایجاد کرده و توانسته عرض جاده را عبور نماید، برایم قابل پذیرش نیست.

وی تاکید کرد: جاده ای که قرار بوده با آن مشخصات متراکم شود، اصلا نباید چنین شرایطی داشته باشیم که بتواند آب از زیرش عبور کند. اگر در روند زیرسازی جاده از مصالح مرغوب استفاده و مشخصات فنی در اجرای جاده رعایت می شد، امکان عبور آب از زیر جاده به وجود نمی‌آمد.

این‌کارشناس راه و ساختمان اظهار کرد: در محل‌هایی که مشاور طرح بررسی می‌کند که امکان عبور سیلاب ها در گذشته ها وجود داشته، پل تعبیه می شود. پل هم بابت این تعبیه می شود که به دلیل تجمع آب در کنار جاده ها، آب از سطح جاده عبور نکند.

وی افزود: مصالح دانه بندی که برای جاده استفاده می شود، ابتدا آزمایشگاه مکانیک خاک باید نمودار دانه بندی را تایید کند که آن مصالح مورد استفاده قرار گیرد، زمانی که نمودار دانه بندی تایید شد، باید به وسیله آب پاشی رطوبت اپتیموم ایجاد شود سپس به وسیله ی ماشین آلات راهسازی مثل انواع غلتک ها، تراکم مصالحی که مورد تایید آزمایشگاه مکانیک بوده با نظارت مهندسین مشاوره انجام شود.

وی با اشاره به اینکه به قدری این لایه ها متراکم می‌شود که اگر آب در مجاورتش قرار گیرد، نباید حفره ایجاد کند، گفت: اینکه برخی از متولیان مدعی شدند که آب حفره ایجاد کرده، عذر بدتر از گناه است.

جلیل سرگزی عنوان کرد: هر جایی که مصالح نامرغوب استفاده شده باشد و عملیات متراکم کردن لایه ها رخ نداده باشد، قطعا شما منتظر باشید که در آینده‌ای نه چندان دور این اتفاقات تکرار شود.

وی افزود: از سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌های نظارتی انتظار دارم که حد فاصل مسیر لوتک تا سه راهی دشتک باند دوم بزرگراه زابل به زاهدان، مخصوصا محدوده تاسوکی و محدوده‌ رامشار تا شهر سوخته که فرونشست رخ داده به فواصل مشخص، مجددا تست تراکم اخذ شود.

وی بیان کرد: پیمانکار برای استفاده از مصالح نامرغوب چندین انگیزه دارد. فلسفه وجود دستگاه نظارت در هر پروژه این هست که کیفیت مصالح و مشخصات فنی عملیات اجرایی رعایت شود.

این کارشناس ادامه داد: در پروژه‌های عملیات خاکی مثل جاده، آزمایشگاه مکانیک خاک، نقش بسیار مهمی دارد. در این‌که به عبارتی دانه بندی مصالح و میزان تراکمی که مد نظر هست را آزمایش کند. انتظارم این است که به خاطر جلوگیری از اتفاقات مشابه یا غیر قابل جبران در آینده، سازمان بازرسی استان در خصوص نحوه اجرای این جاده تحقیق و تفحص نمایند. این موضوع به راحتی قابل انجام است: به صورت رندوم در نقاط مختلف، بحث تراکم و مورد کنترل قرار دهند و بررسی کنند که آیا واقعا پاسخگوی بارهای وارده هست یا خیر؟

سرگزی تصریح کرد: یکی از آیتم‌هایی که درون صورت وضعیت ها به پیمانکار پرداخت می شود، فاصله حمل مصالح است، گاه پیش می‌آید که پیمانکار برای این‌که مصالح با کیفیت را برای جاده استفاده کند، نیاز می شود که مسافت حدود صد یا دویست کیلومتری را حمل کند، لذا این کار را انجام‌ نمی‌دهد و از مصالح نامرغوب پیرامون پروژه استفاده می کند، ولی در صورت وضعیت هزینه مصالح مرغوب با فاصله حمل به پیمانکار پرداخت می شود؛ به دلیل این که مشاور نمی تواند در صورت وضعیت، مصالح نامرغوب را تایید کند.

سرگزی خاطرنشان کرد: ابتدا به ساکن باید توسط مشاور، معدن مصالح مشخص شود و مورد تایید آزمایشگاه قرار گیرد، ولی به دلیل ضعف در نظارت یا اهمال کاری‌هایی که آزمایشگاه می کند، گاه پیمانکاران از نزدیک ترین فواصل، مصالح برداشت می‌کنند، ولی زمان دریافت پول، مصالح با کیفیت و با فاصله حمل زیاد را دریافت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری دیار عیار، مدیرکل راه و شهرسازی پاسخگوی تماس خبرنگار این رسانه نبود.