سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استانهای کشور است که ۱۸۱هزار و ۷۸۵ هزار کیلومترمربع مساحت دارد که البته با احتساب پهنه آبهای سرزمینی مساحت استان به ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ می رسد و همچنین با دو کشور پاکستان و افغانستان ۱۲۱۰ کیلومتر مرز خاکی و ۳۷۰ کیلومتر مرز آبی در کرانه های شمالی دریای عمان را دارد و قرار گرفتن تنها بندر اقیانوسی کشور و وجود گمرکات و بازارچه های مرزی در این خطه از مزیتهای برجسته تجارت این استان مرزی کشور به شمار میرود که سیستان و بلوچستان می تواند به قطب صادرات کشور تبدیل شود.
طی سال گذشته میزان صادرات از گمرکات و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان بدون احتساب منطقه آزاد چابهار به رقم بالغ بر۱۹۹ میلیون ۶۹۱ دلار و با احتساب منطقه آزاد چابهار به رقم بالغ بر۲۴۲ میلیون و ۸۲۱هزار دلار رسیده است که در همین مدت اقلامی از جمله مصالح ساختمانی(سیمان)،میوه،نخودخام،گاز،گوگرد،خرماوصیفی جات،پودرلباسشویی،قیر،محصولات سرامیکی،کیسه پلاستیکی کشورهای عمده صادراتی: پاکستان، افغانستان، ترکیه، کویت، امارات و سایر کشورهاصادر شده است.
صادرات غیر نفتی، ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در استان سیستان و بلوچستان وکشور را بهبود بخشیده وسبب کسب درآمدهای ارزی برای تامین نیازهای وارداتی در کشور میشود که کلید تحقق اقتصاد مقاومتی است.
با نگاه به تجربیات گذشته متوجه میشویم که اقتصاد وقتی رونق میگیرد که تولید بر صادرات متکی باشد، از طرف دیگر تأکید بر برونگرایی همراه با دروننگری که در سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته نشانه دیگری از لزوم توجه به محوریت صادرات در اقتصاد است.
صادرات غیرنفتی به ویژه کالاهای صنعتی جز اولویتهای رشد و توسعه ایران و البته هر کشور دیگری محسوب میشود، هرچه بتوان از خام فروشی فاصله گرفت و عرضه تولیدات صنعتی خود را به بازارهای بینالمللی افزایش داد، میتوان امیدوار بود که اقتصاد بیش ازپیش در مسیر توسعه حرکت میکند.
یکی از مشکلات مهم صادرات در استان و کشور ما ضعف بازاریابی و دانش تجارت در بین تجار و صادرکنندگان کشورمان و در نتیجه حضور ناگهانی، موقتی و بدون برنامهریزی در بازار است،
بنابراین با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای اقتصادی و تجاری کشور، اگر قرار است شرایط تغییر کند باید با درسگرفتن از تجربیات سایر کشورها، ضمن افزایش تعداد رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف و تقویت روابط تجاری با سایر کشورها، از طریق یک دیپلماسی قوی تجاری، علاوهبر انجام مطالعات میدانی و فعالیتهای بازاریابی و ارائه خدمات مشاورهای موردنیاز بنگاههای تجاری، با تصویرسازی مثبت و معرفیکردن توانمندیهای داخلی در سایر کشورها و همچنین معرفی ظرفیتهای خارجی به تولیدکنندگان داخلی، پتانسیلهای موجود را بالفعل کرده تا بتوانیم علاوهبر ماندگاری و پایداری در بازارهای هدف، رونق اقتصادی، افزایش اشتغال و بهرهوری، بهبود تراز تجاری کشور، افزایش رفاه اقتصادی و در نهایت رشد و توسعه اقتصاد کشور را محقق کنیم.
ایرج حسن پور سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان







