به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیار عیار به نقل از ایسنا، مسعود فیاضی در نشستی صمیمانه با جمعی از معلمان، کارشناسان ستادی و ادارات، نمایندگان تشکلهای فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت یعنی آینده کشور، یعنی تربیت ۱۵ میلیون انسان؛ در آیات و روایات آمده است که اگر یک نفر را احیاکنی گویی همه انسانها را احیا کردهای. حال برای ۱۵ میلیون انسان هر کاری از دستت برمیآید بکن. این توفیق عجیبی است که فکر میکنم در کل عمرم نعمتی بزرگتر از این نصیبم نشده باشد.
وی افزود: بنده خود را جزئی از جریان فکری انقلابیِ متخصص و مجرب میدانم و از تعلق به آن مفتخرم و خدمت به کسانی که در فرهنگ تعلیم و تربیت دارند فعالیت میکنند، را بزرگترین توفیق میدانم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه از سالهای قبل معتقدم حوزه مأموریت آموزشوپرورش محدود به خود آموزش و پرورش نیست و باید سایر دستگاهها هم نقش خود را ایفا کنند گفت: در مرکز پژوهشها هم وقتی بحث برنامه هفتم مطرح شد و سازمان برنامه، سند آمایش سرزمین را آورده بود، در شورای معاونین گفتم اشکال چهل ساله مداومی داریم. اگر انقلابمان ایدئولوژیک بود پس ذاتش فرهنگی است و لذا قلبش باید تربیت نیرو باشد نه اقتصاد؛ اقتصاد شرط لازم است، ۹۰ است، اما ۱۰۰ نیست. بنابراین انسان اقتصادی نباید مبنای طرح توسعه و برنامه آمایش سرزمین باشد و چرا باید سند توسعه را سازمان برنامه و بودجه بنویسد؟ چرا آموزش و پرورش نباید بنویسد؟ آمایش سرزمین را چرا سازمان برنامه و بودجه بنویسد؟ چرا آموزش و پرورش نباید بنویسد؟ آیا به خاطر اینکه منابع پولی دست اوست پس او باید بنویسد؟ این را باید تغییر داد.
وی افزود: مقام معظم رهبری این ۴۰ سال را گام دوم شمردهاند و این دولت، اولین دولتِ گام دوم است و باید گام ۴۰ ساله را طراحی کند، اگر منطق این است که آموزش و پرورش باید قلب رآکتور توسعه کشور قرار بگیرد پس هدف را همین بگذاریم و بعد مهندسی معکوس کنیم و ببینیم باید چه کنیم. لذا نگاهمان باید متفاوت باشد. بله یک سری مسائل روی میز و مطالبات جدی داریم. اما باید زیرساختهایی را نیز فراهم کنیم. کارهای بسیار خوبی در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است. آموزش و پرورش “خوب” است، اما ما به کم راضی نیستیم و تا رسیدن به نقطه “خوبتر” فاصله داریم.
تحول، بخشنامهای نیست | باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم!
فیاضی با بیان اینکه نگاه من به ماجرای تحول این است که تحول باید در کلاس درس رقم بخورد گفت: تحول بخشنامهای و مدیریت در ستاد وزارتخانه نیست. باید در پی اثربخشی بود. بنابراین قلب این رآکتور پیشرفت کشور میشود معلم، یعنی معلم است که باید تربیت شود و هر چقدر ما روی معلم سرمایهگذاری کنیم برد کردهایم. یک معلم گاهی یک زندگی را عوض میکند. بنده به آقای رئیس جمهور هم عرض کردم که ما میخواهیم نگاهمان را به دانشگاه فرهنگیان و امثالهم عوض کنیم. در اینجا باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم و هزینه کنیم. باید نگاه سرمایهای داشته باشیم نگاه هزینهای درست نیست.
وی تاکید کرد: لذا هرتحولی بخواهد رخ بدهد در مدرسه و کلاس باید رخ بدهد. ما اشتباه کردیم آمدیم تو ستاد وزارتخانه و ستاد اجرای سند تحول زدیم. ما باید برویم در مدرسه ستاد اجرای سند تحول بزنیم. باید تفویض اختیار بشود. یک نظام تفویض اختیار باید شکل بگیرد. شورای مدرسه باید اختیارات جدی پیدا کنند. نظام تعلیم و تربیت کاملاً حاکمیتی است، خصوصی هم نیست و حضرت امیرالمومنین(ع) در نامهای به مالک اشتر فرمودند «وظیفه تو که قرار است حاکم بشوی این است که مردم را تعلیم بدهی؛ این کار توست.» هیچ حکومتی حتی حکومت بیدین هم نظام تعلیم و تربیت یعنی شکلدهی به آینده کشور را به بخش خصوصی نمیدهد. اما معنایش این نیست که تو خودت متصدی همه چیز باشی، لذا اگر قرار است منِ آموزش و پرورش تنظیمگری را در دست بگیرم باید تمرکزم را روی آن بگذارم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه منِ نوعی باید به جای آنکه وزیر در ستاد باشم، وزیر در مدرسه باشم، باید در مدارس و شهرستانها بچرخم و ببینم آن استانداردهایی که طراحی کردم به درستی اجرا میشود یا خیر گفت: باید نظارتم را جدی، اما اجرا را واگذار کنم. به عنوان مثال، بازگشایی در شرایط کرونا به شیوع کرونا در منطقه بستگی دارد، به نوع درس بستگی دارد، مثلاً درس اتومکانیک در فنیوحرفهای که مهارتی است باید حضوری آموزش داده شود و غیرحضوری نمیشود، به تراکم کلاسی هم بستگی دارد، ستاد در اینجا نمیتواند ضابطه بدهد، بلکه پروتکل میدهد و میگوید با رعایت این موارد خودت تصمیم بگیر که کِی و چهطور مدارس باز شود.
فیاضی اضافه کرد: ما فکر میکنیم مدیران در لایههای پایینتر نمیتوانند خودشان تصمیم بگیرند. در حالی که همه هنر ما باید در بهکارگیری این ظرفیت عظیم باشد، یعنی به جای اینکه بگویم حرف من را گوش کنید، بگویم این کار با شما باشد و روابط را تنظیم کنم، اختیار بدهم تا خودشان در یک قاعدهای کار را اداره کنند.
وی با اشاره به اینکه بنده بر اساس آییننامه داخلی مجلس خواستم به گونهای عمل کنم که از روز اول وارد عرصه اجرا شوم گفت: ماده ۲۳۵ آیین نامه داخلی مجلس میگوید وزیر بر اساس برنامهای که روز رأی اعتماد ارائه میدهد باید سالانه گزارش بدهد. یعنی آن برنامه مصوب مجلس است و باید طبق آن عمل کند و گزارش دهد. بن








