دانش‌آموزان شرقی‌ترین نقطه کشور چشم‌انتظار ساخت مدرسه
دانش‌آموزان شرقی‌ترین نقطه کشور چشم‌انتظار ساخت مدرسه
تحصیل بدون دغدغه در حالی اصلی‌ترین خواسته دانش‌آموزان روستای ملی کلپورگان است که طی کیلومترها مسیر برای رسیدن به مدرسه بخشی از مشکلات آنان بوده و تنها خواسته‌شان هم ساخت مدرسه است.

به گزارش دیار عیار به نقل از ایرنا، سال‌هاست دانش‌آموزان روستایی و عشایری در برخی از نقاط استان پهناور سیستان و بلوچستان از محرومیت‌های آموزشی رنج می‌برند، محرومیت از عدالت آموزشی که نرخ پوشش تحصیلی، کمبود معلم و نیروی انسانی ماهر، فرسوده بودن مدارس و کمبود تجهیزات مناسب آموزشی و عدم دسترسی به مدارس دوره متوسطه بخشی از آن است.

در این بین کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری شهر سراوان و ۳۹۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان است، مکانی که به واسطه شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه‌های تاریخی قرار گرفت و جزو آثار ملی ثبت جهانی و گام‌های بزرگی برای معرفی این روستا برداشته شد تا یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت.

با وجود ثبت ملی شدن این روستا اما دانش‌آموزان آن گلایه‌هایی از عدم برقراری عدالت آموزشی دارند که در نبود معلم و مدرسه خلاصه می‌شود.

به‌راستی ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان در برخی مناطق روستایی چندان آسان نیست چرا که دوره ابتدایی با تحصیل در کلاس‌های چند پایه و کمترین امکانات سپری می‌شود و پس از اتمام دوره ابتدایی، ممکن است در روستای محل زندگی دبیرستانی وجود نداشته باشد؛ بنابراین دانش‌آموزان باید کیلومترها آن‌طرف‌تر به دبیرستان روستای مجاور بروند.

مدارس شبانه‌روزی نیز گزینه دیگری برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان روستایی است که با دوری از خانواده باید به صورت شبانه‌روزی در مدرسه‌ای دورتر از روستای محل زندگی خود حضور یابند.

سختی‌های تحصیل باعث شده برخی از دانش‌آموزان با اتمام دوره ابتدایی ترک تحصیل کنند؛ اما برخی هم مشقت‌ها را به جان خریده و راه علم‌آموزی را با وجود کیلومترها دوری از محل زندگی رها نکرده و تنها خواسته‌شان ایجاد مدرسه است.
لزوم بهره‌گیری از ظرفیت خیران برای مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس

مدیر آموزش و پرورش سراوان با اشاره به اینکه پس از ثبت ملی روستای کلپورگان در فهرست ثبت جهانی نگاه ویژه‌ای به این روستا شد، بیان کرد: تا قبل از آن دانش آموزان این روستا تا قطع ابتدایی در روستا تدریس کرده و پس از آن به مدارس شبانه‌روزی یا شهر می‌رفتند؛ اما از سال ۹۵ به بعد به موضوعات فرهنگی اهمیت مضاعف داده شد و توانستیم تا مقطع دبیرستان را در این روستا راه‌اندازی کنیم.

در حوزه دختران به علت عدم تهیه فضای موجود تنها در مقطع ابتدایی و متوسطه اول دانش آموزان در حال تدریس هستند، در این رابطه در تلاش هستیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت خیران ابتدا فضایی مستقل برای متوسطه دوم دخترانه ایجاد کنیم

ایوب دهواری گفت: اکنون در مقطع متوسطه اول و دوم پسران با استفاده از ظرفیت خیران فضا برای آموزش دانش آموزان ایجاد شده و به آنها کد خواهیم داد و مشکل بر طرف می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه دختران اما به علت عدم تهیه فضای موجود تنها در مقطع ابتدایی و متوسطه اول دانش آموزان در حال تدریس هستند، از سوی دیگر آمار متوسطه اول پایین بوده و جمعیت آنها ۲۲ نفر است که در پایه نهم حدود ۱۰ دانش‌آموز وجود داشته و نمی‌توانیم به آنها کد مستقل بدهیم چرا که برای تخصیص کد اول باید فضای موجود آماده باشد در این رابطه در تلاش هستیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت خیران ابتدا فضایی مستقل برای متوسطه دوم دخترانه ایجاد کنیم.

مدیر آموزش و پرورش سراوان گفت: در حال حاضر دانش آموزان دختر با فاصله ۱۰ کیلومتری در مقطع متوسطه دوم و در شهر محمدان با فاصله ۱۵ کیلومتری با استفاده از ظرفیت خیران و سرویس‌های ایجاد شده در این مکان‌ها مشغول به تحصیل هستند.

وی اظهارکرد: جلسه‌ای هفته گذشته پیرامون این موضوع در تهران برگزار شده خیرانی پای کار هستند تا این معضل در سریع‌تر زمان ممکن برطرف شود.