وفاداری شهرداری زاهدان به پوشش باستانی چل‌‌تریز در آسفالت معابر
وفاداری شهرداری زاهدان به پوشش باستانی چل‌‌تریز در آسفالت معابر
جامه‌های قدیمی مردم سیستان‌وبلوچستان را از آن جهت چل‌تریز می‌گفته‌اند که از چندین تکه پارچه‌ی‌رنگی تشکیل می‌شده است. تریز به زبان سیستانی به معنی تکه یا قطعه می‌باشد. تریز یا TRIZ در لاتین هم به معنای حل‌خلاق‌مسئله به‌کار برده می‌شود که استفاده از این روش، مدیران زیادی را بر مسائل سازمانی و گشایش امور جاری زندگی فائق کرده است.

این روزها، شهر زاهدان، بدترین نوع ممکن آسفالت را شاهد است که حقیر با تمام احتیاطاتی که در مورد بیان مسائل شهری دارم، ناگزیر از تشریح آن هستم.

هیچ خیابانی عاری از ترک‌های فراوان طولی و بیشتر عرضی و گاه شطرنجی آسفالت نیست. طی سال‌های گذشته و نیز هم‌اکنون، کَنده‌کاری و حفاری‌های غیرفنی و تهاجمی در اغلب خیابان‌ها مشهود است و انگار قرار است در سبک اجرایی جدیدی، همه‌ی شهر که چنین شد، یک‌جا همه را پر و ترمیم کنند. نتیجه این‌که خودروهای زاهدانی، فاقد جلوبندی، منازل، فروش‌گاه‌ها و ادارات، همواره در معرض گردوغبار ناشی از این بی‌موالاتی و سوءمدیریت هستند و بهداشت‌روانی آحاد جامعه درگیر این بلیه است.

براساس مطالعاتی که صورت گرفته ۸۰ درصد از خیابان‌ها فاقد زیرسازی اصولی بوده و براین پایه‌ی نامناسب، طی دوره‌های مختلف، چندین لایه آسفالت اجرا شده و چون این مهم از پای‌بست ویران است، همواره ترک‌ها خودنمایی می‌کند.

در ۲۰ درصد باقی‌مانده، پیمان‌کاران برای صرفه‌جویی در هزینه و یا زمان، از مواد نامناسب و سبک مانند شن و خاک و ماسه‌ی نامرغوب استفاده می‌کنند، در نتیجه با گذشت زمان نمی‌توان انتظار داشت که آسفالت عمل‌کرد مناسبی از خود ارائه دهد.

رشد ریشه‌ی درختان می‌تواند از درون باعث نابودی سطح آسفالت شود که در این میان درختان ائوکالیپتوس، در ریشه‌دوانی، شهره‌ی آفاق هستند و این ریشه‌ها، قاتل زنده‌ی ابنیه‌ی شهری و از جمله آسفالت است.

تابش نور خورشید بر سطح آسفالت می‌تواند منجر به ایجاد حرارت بسیار زیاد و تجزیهی مواد موجود در آسفالت شود.

رطوبت به کوچک‌ترین شکاف‌ها وارد می‌شود، از آن‌ها عبور می‌کند و باعث کاهش عمل‌کرد و ترک‌خوردگی سطح آسفالت می‌شود. هنگامی که یک ترک کوچک در سطح آسفالت ایجاد شود، ترک‌های بزرگ‌تر از پس آن به خیابان راه می‌یابند.

سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌های عجیب و غریب، کنده‌کاری‌های گسترده‌ی شرکت‌های خدماتی، لکه‌گیری‌های غیراصولی و اغلب بدون در نظر گرفتن الزامات فنی،

درزگیری‌های نامناسب و عدم‌استفاده از قیر مرغوب از جمله عوامل تکه‌تکه شدن آسفالت خیابان‌های شهر است.

شورای محترم شهر، شهرداری، دفتر امورشهری استانداری، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری، دفترفنی استانداری در راستای اصلاح وضع موجود که حیثیت فنی متخصصین و کارشناسان را مخدوش کرده است، مسئول هستند.

باید به صورت الگویی خیابان‌هایی را با زیرسازی فنی، آسفالت کنند و همان رویه را استمرار بخشند و از آسفالت‌مالی و تبیلغات مقطعی جلوگیری نمایند و به مردم نیز در مقاطع مختلف، گزارش اقدامات و پیشرفت را بدهند.

  • نویسنده : عباس نورزائی