عده ای در ایران معتقدند که تلگرام و اینستاگرام در مقوله اطلاع رسانی رسانه های بزرگ و جریان اصلی را کنار زده است، در نگاه اول عموم مردم روی این قضیه اتفاق نظر دارند که مسنجرهای مذکور رسانه روز محسوب می شوند اما با اندکی تامل و بررسی درخواهیم یافت که تلگرام رسانه اهالی کوچه و بازار است به همین خاطر مخاطبان بسیاری از بطن جامعه جذب آن شده اند.
با بررسی پاتولوژی این موضوع درمی یابیم که کوتاهی یا ضعف رسانه های جریان اصلی (صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاریها) مانند توجه نکردن به همه ابعاد، عدم ارائه کار حرفه ای، توجه نکردن به معضلات و مشکلات جامعه و بعضا سانسور، بخش اعظمی از جامعه را برای انعکاس آن محتوایی که باید در رسانه های جریان اصلی منتشر شود، به سمت تلگرام یا سایر مسنجرها سوق داده است.
مطالب آماتوری و بعضا نادرست با محتوای مصادیق مجرمانه که در برخی کانال های تلگرامی و پیج های اینستگرام منتشر می شود، به شب نامه های الکترونیکی مشابهت دارد.
مخاطبین تلگرام از پشت پرده برخی کانال ها و یا افرادی که ادمین آن ها هستند بی اطلاع اند، انتشار مطالب کذب و گمانه زنی در فضایی که امکان صدور جوابیه و تکذیبیه فراهم نباشد علاوه بر ناعادلانه بودن، فضایی غیر اخلاقی به وجود می آورد که عوارض آن در جامعه به وضوح مشاهده می شود.
*این مطلب توسط منابع رسمی تایید نشده است* یا جملات مشابه را درون کانال های تلگرامی به صورت گسترده مشاهده کرده ایم، این گونه مطالب باعث تشویش اذهان عمومی خواهد شد که در صورت استمرار روح آرامش را از جسم جامعه خواهد گرفت.
رسانه های جریان اصلی برخلاف این مسنجرها در فضایی شفاف، موثق و قانونمند به ارائه خدمات رسانه ای می پردازند، علاوه بر آن، مطبوعات با وجود اینکه برخی معتقد بودند که با ظهور نشریات الکترونیکی دیگر جایگاهی در فضای رسانه نخواهند داشت، اما هنوز هم به عنوان رسانه افراد روشنفکر در جهان به شمار می رود.
مطبوعات، رادیو، تلوزیون، خبرگزاری ها و مسنجرها مکمل هم هستند که با ظهور هر کدام محتوای دیگری بیش از پیش در معرض دیده مردم قرار می گیرد.
حال دست اندر کاران رسانه های جریان اصلی و حتی حوزه های دیگر اطلاع رسانی مانند روابط عمومی سازمان ها باید با ارائه کار حرفه ای و بدون نقص زمینه جذب مخاطبان بیشتر و در نتیجه عدم ظهور بی اخلاقی رسانه ای را در جامعه فراهم کنند.
فرشید عابدی